Dvě tváře krásné Vltavy

24. 4. 2023

Poměrně banální závada na soutěžním voze rozdělila posádce týmu ACCR Racing21 Vojtěchu Štajfovi a Vladimíru Zelinkovi 31 ročník Historic Vltava Rallye pomyslně na dvě jednodenní soutěže, které měly zcela odlišný průběh a také výsledek Sobotní cílovou rampu v Klatovech potom úspěšně přejely také další dvě posádky týmu. Legendární soutěž, jejíž trať charakterizovalo ve dvou dnech celkem dvanáct náročných rychlostních zkoušek o celkové délce 140 kilometrů, byla tradičně součástí domácího šampionátu historiků, avšak současně také druhým podnikem seriálu FIA European Historic Rally Championship Posádce Štajf – Zelinka startující letos s vylepšeným vozem Toyota Celica GT-Four ST165 se tak naskytla první příležitost změřit v tomto klání síly se silnou evropskou špičkou, včetně aktuálních lídrů šampionátu, italské posádky „Lucky“ – Fabrizia Ponsová na voze Lancia Delta Integrale 16V Avšak k významnějšímu vzájemnému měření sil během páteční etapy bohužel nakonec nedošlo Ve druhém měřeném úseku se totiž u Štajfovy Toyoty projevily problémy s dodávkou paliva do přeplňovaného motoru a jeho nepravidelný chod způsobil na kultovním „Korábu“ velkou časovou ztrátu přibližně dvou minut na průběžné první místo Kalich hořkosti vypila česká posádka jen pár kilometrů před servisní zónou v Janovicích nad Úhlavou, kde se její soutěžní vůz zastavil nadobro Výsledkem bylo odstoupení z prvního dne soutěže Po následné servisní inspekci se u Toyoty zjistilo zanesení nasávacího sítka v nádrži, což znemožnilo dodávku paliva do motoru Po odstranění této banální závady se Štajf se Zelinkou rozhodli startoval dle platných pravidel v následujícím dni v rámci tzv Super Rally, avšak už bez výrazné šance na úspěch v celkové klasifikaci Rozhodnutí opětovně startovat se nakonec vyplatilo, protože černý pátek této posádky se přes noc proměnil do velmi optimistické soboty Vojtěch Štajf nasadil od brzkého rána velmi svižné tempo, a vedle pro diváky efektních průjezdů na známém Čínovském okruhu v Klatovech, se zaměřil na maximální výkon v ostatních rychlostních zkouškách Výsledkem byly dva absolutně nejrychlejší časy ze sedmi měřených úseků Štajf se Zelinkou tento výsledek doplnili ještě dalšími kvalitním časy v Top 3 a zcela jednoznačně demonstrovali výkonnostní kapacitu jejich vozu Toyota Celica GT-Four pro plánovaný vstup do evropského šampionátu historiků v příštím roce V cíli se tak mohli alespoň částečně radovat ze 17 místa v absolutní klasifikaci FIA EHRC a 8 místa v kategorii 4 V domácím mistrovství pak jednoznačně zvítězili v samostatném hodnocení druhé etapy, v hodnocení Evropské klasifikace patřil dvojici Štajf-Zelinka v druhé etapě celkový bronz „I přes páteční smůlu se znečištěným palivem vnímáme letošní Vltavu mnohem pozitivněji než v minulém roce Situaci s naším palivovým problémem budeme ještě analyzovat, ale nic to nemění na faktu, že sobotu jsme si s Vláďou opravdu užili a věřím, že naším rozhodnutím nastoupit na start druhé etapy jsme potěšili i naše fanoušky v diváckých zónách, kterých se tu sešlo velké množství,“ hodnotil úvod soutěže Vojtěch Štajf a dodal: „Ze dvou nejrychlejších časů na erzetách jsme měli radost, ale jsem přesvědčen, že jsme mohli i ve zbylých zkouškách být rychlejší Důvodů proč se tak nestalo je několik Předně jsem ve dvou případech okruhové zkoušky Mlázovská dojel ve druhém kole vždy auto, které startovalo za námi, a bohužel nás to stálo cenné sekundy Pětikilometrový polookruh na úzké cestě, kde se nedá předjíždět, kazí sportovní hodnotu jinak skvělého podniku Na tom se shodli i přítomní činovníci z mezinárodní federace FIA, a věřím, že v příštím ročníku tady už něco podobného nepojedeme Potkala nás také unikátní situace, kdy zapadlý kámen mezi kolem a brzdovým třmenem silně poškodil disk a způsobil okamžitý defekt, naštěstí jen asi 4 km před cílem zkoušky Po zdejším startu jsme se opět o voze mnohé dozvěděli, a budeme tak pokračovat v dalším vylepšování našeho stroje Máme stále rezervy v nastavení podvozku a také potřebujeme sehnat delší převody, naše maximální rychlost je v porovnání s konkurencí o přibližně patnáct kilometrů za hodinu nižší, zejména na českých tratích to znamená výrazné časové ztráty Z Klatov ale jedeme spokojeni i proto, že cílem projely také obě zbylé posádky týmu Racing21.“ Posádka Jan Bejvl – Petr Behro s vozem Ford Fiesta XR2 Mk1 získala zlato ve své třídě D2, a navíc stříbrný pohár za druhé místo v kategorii 3 domácího šampionátu Úspěšný návrat za volant po 15 letech zaznamenal za volantem Opelu Kadett GT/E také Jaroslav Hejzlar, navigovaný zkušeným Milanem Kličkou Z Klatov si odvážejí bronz ve třídě C3, v kategorii 3 pak tato dvojice dosáhla na 9 příčku.